نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه براساس گزارش ها در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن، حدود 5 درصد از مخاطبان باراولی بودند، گفت  : لازم است، افزایش جذب این قبیل مخاطبان، در سطوح مختلف مسابقات قرآن، در اولویت برنامه ریزی...
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین محمدی در نشست جمع بندی سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور روسای کمیته های برگزاری مسابقات، ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته برای برگزاری این دوره از مسابقات اظهارداشت : دبیرخانه مسابقات، جمع بندی نهایی از نقاط ضعف ، قوت ، پیشنهادها و راهکارها ارائه شده هریک از کمیته ها و گزارش های بازرسی تهیه کند تا برای برگزاری مسابقات در سال های آتی، ملاک عمل باشد.
 
وی با اشاره به اینکه از هم اکنون برای صرفه جویی از ابعاد مختلف مالی، مدیریتی، نیروی انسانی و همچنین رفع موازی کاری ها در ماموریت کمیته ها برای دوره بعدی مسابقات بین المللی برنامه ریزی و تلاش شود، افزود : پیرامون تعدد کمیته ها ، نفرات اجرایی مسابقات، نحوه عملکرد دبیرخانه، چابک سازی ستاد اجرایی و صرفه جویی هزینه ها برای سال آتی برنامه ریزی شود.
 
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) در بحث دین و دیانت ، امور را فارغ از مسائل مادی و با رویکرد معنوی پیش می بردند ، تصریح کرد : در بخشی از فعالیت های اجرایی مسابقات بین المللی، کارها با هدف رضای خدا و برای قرآن صورت گیرد.
 
• برگزاری مسابقات قرآن در سطوح مختلف، مردمی شود
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه لازم است شرح وظایف کمیته های مختلف ، ستاد برگزاری و دبیرخانه مسابقات مورد بازنگری قرار گیرد ، افزود : باید جلب مشارکت و تعامل سایر دستگاههای اجرایی مرتبط، جدی گرفته شود تا درنهایت، به مردمی و همگانی شدن بیشتر مسابقات، دست پیدا کنیم.
 
وی اضافه کرد : ستاد برگزاری مسابقات، برای مشارکت حداکثری مردم و نهادها، در برگزاری مسابقات قرآن در سطوح مختلف برنامه ریزی کند.
 
• قدردانی از زحمات فعالان بیرونی مسابقات، در حد زبانی هم انجام شود
 
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه تشکر و قدردانی از زحمات افراد و تلاشگران در عرصه مسابقات، تنها جنبه مالی ندارد ، گفت : با برقراری یک تماس تلفنی با افراد ، نهادها ، جامعه قرآنی و ... می توان از زحمات آن ها در برگزاری این دوره از مسابقات بین المللی قرآن، قدردانی کرد.
 
• اولویت اول ستاد برگزاری جذب حداکثری مخاطبان باراولی در مسابقات باشد
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در انجام برنامه های اولویت بندی شود ، تصریح کرد : ستاد برگزاری و دبیرخانه برای جذب مخاطبان باراولی در مسابقات قرآن، طی سطوح مختلف، برنامه ریزی و تلاش کنند تا این جذب حدود 5 درصد مخاطب باراولی امسال در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن، در مسابقات شهرستانی ، استانی ، کشوری و در نهایت بین المللی سال آتی، افزایش یابد.
 
وی با تاکید بر حفظ سنت های نیک گذشتگان در برگزاری مسابقات و بهره گیری از تجربیات موفق آنها افزود : این مهم از سفارشات امام علی (ع) به مالک اشتر نیز بود که از تجربیات گذشتگان در اجرای امور استفاده کند.
 
حجت الاسلام محمدی با تاکید بر ضرورت پرهیز از تجمل گرایی و انجام کارهای لوکس در برگزاری مسابقات بین المللی قرآن افزود : انجام این امور که مصداقی از اسراف است ، با منطق قرآن ، ائمه اطهار (ع) و ... سازگار نیست و در منظر مردم نیز جلوه مناسبی ندارد.
 
• سازمان اوقاف مسئول نظارت و هدایت تمام مسابقات قرآنی کشور است
 
رئیس ستاد عالی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه کارهای اجرایی مسابقات قرآن باید متقن ، محکم ، تخصصی و فنی باشد اما رعایت سادگی نیز شود ، افزود : سازمان اوقاف، مسئول نظارت و هدایت تمامی مسابقات قرآنی در کشور است که می توان گفت، حدود 1700 مسابقه کشور در سطوح مختلف تا پیش از مسابقات کشوری و در نهایت بین المللی را باید نظارت و هدایت کند.
 
وی اضافه کرد : اگر نهاد و دستگاهی در اجرای مسابقات قرآن، خارج از اصول و چارچوب عمل کرد، باید تذکر دریافت کند و اگر خوب و مناسب نیز عمل کرد ، باید تقدیر شود.
 
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه هیچگونه حب و بغضی نسبت به جریان های صنفی و تشکلی قرآنی نباید داشته باشیم ، افزود : با نگاهی پدرانه و به دور از حب و بغض باید نفس کارهای دستگاه های قرآنی دیده شود و در صورت نیاز تقدیر و یا تذکر دریافت کنند.
 
• بعد تبلیغی بانوان نخبه بین المللی قرآن بسیار بالاست
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : امسال در بخش همایش بانوان قرآنی، بعد بین المللی افزوده شد که باید از ابتدای انتخاب آنها را صحیح مدیریت کرد ، زیرا بعد تبلیغی بسیار بالایی هم در سطح کشور و هم در سطح جهان اسلام دارند.
 
• مقالات همایش پژوهش قرآنی باید یک مسئله و مشکل را حل کند
 
وی با اشاره به انتخاب موضوع برای همایش بین المللی پژوهش های قرآنی افزود : مقالات این همایش باید مسئله محور باشد و یک مسئله و مشکل از جهان اسلام را مرتفع کند.
 
حجت الاسلام محمدی ادامه داد : در حوزه قرآن ، تعدادی از مسائل و موضوعات مبتلابه انتخاب شود و پس از کارشناسی های لازم یک یا دو موضوع در اختیار پژوهشگران قرار گیرد تا بر روی آنها کار علمی انجام دهند تا در پایان همایش اعلام کنیم ، با مقالات ارائه شده به این همایش ، این مسئله در سطح جهان اسلام حل و فصل شد.
 
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری مفاهیم قرآنی نیز گفت : برگزاری این نوع از مسابقه نیز باید هدف گذاری شود که آیا هدف آشنایی و تبلیغ است و یا بنای ما رفع یک مشکل و مسئله قرآنی است.
 
• مسابقات کشوری قرآن مقدمه سطح بین الملل است
 
وی با اشاره به این مطلب افزود : اصل فعالیت های قرآنی ما در سطوح شهرستانی ، استانی و کشوری مسابقات قرآن انجام می شود زیرا دارای مخاطب بسیار است و بخش اعظمی از کشور را در برگرفته است.
 
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه در زمینه دعوت و حضور مسئولین و نخبگان کشور در این دوره از مسابقات بین المللی قرآن کار جدید و پسندیده ای صورت گرفت ، افزود : زمینه های حضور حداکثری این قشر جامعه در مسابقات بین المللی و کشوری را شناسایی کنید و برای آن برنامه ریزی کنید.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان ابراز امیدواری کرد که در دوره پیش روی مسابقات قرآن در سطوح شهرستانی ، استانی ، کشوری و در نهایت بین المللی شاهد رشد و تحولی شگرف با حضور حداکثری مخاطبان باراولی جهت تاثیرگذاری بیشتر باشیم.
/2759/